Hur är folk uppfostrade? Egentligen?

Jag tycker att det alltid är lika intressant med männsikor och man slutar aldrig att undra vart allt sjukt kommer ifrån. Något som har slagit mig som en fisk i nyllet sen jag flyttade upp till Hälsningland är hur folk gör när de ska åka kommunalt. Varje gång jag åker buss eller tåg är det samma visa och varje gång ställer jag mig frågan: "Vad är det som inte går in? Egentligen?

"Problemet" när man åker buss - Folk verkar ha glömt att det finns "kö-system". Det spelar ingen roll att man är vid busshållplatsen cirka 10 minuter innan övriga som planerar att stiga på, man kommer fan alltid på tidigast som femma.  Inte för att jag egentligen bryr mig, men det fascinerar mig varje gång. Där står man som en hederlig ärke-tönt och väntar på bussen, folk droppar titt som tätt in för att precis som mig använda mig av det gemensamma färdmedlet. Det roliga är att personen som anländer sist ofta är den som går på först. Alla knatar förbi en som om man inte skulle med bussen, utan bara står där för att stå i vägen för de som "faktiskt" ska med bussen. Antagligen är det väl så att de typ tror att bussen kanske åker och att de kommer att missa den om de inte går på först, eller så är de rädda för att de ska behöva sitta bredvid någon som de inte känner, i hela 15 minuter! Så Hur tänker folk? Egentligen?

"Problemet"  när man åker tåg - Precis som när det gäller bussen är inte problemet själva resandet. Det är när man har åkt klart. Man glider sakta mot utgången, man försöker tajma in så man kommer till dörren när den öppnas och inte behöver stå och vänta, det är ocoolt. Saken är den att hur gärna man än vill kommer man nästan inte av tåget. För då har de resenärer som ska gå på ställt sig i en fin liten halvmåne runt in/utgången och lämnar en lucka på cirkus 0,5 meter mellan den "sista" personen i halvmånen och perrongkanten att ta sig ut på. Mycket märkligt. För det verkar som att de inte har insett att om vi kommer av snabbare, kommer de på snabbare. Sen finns det ju alltid de underbara människorna som absolut måste komma på tåget innan en enda passagerare har hunnit stiga av. Så stöter de på "Pelle" med jättepackningen och måste mosa in sig mot väggen eller vända, även fast det tar emot. För det är ju "Pelle" som ska lämna dem plats, för om de inte går på nu kanske de missar tåget. Så Hur logiska är folk? Egentligen?

Det största problemet ligger dock inte här, det ligger som jag nämnt tidigare, hos den som schemalägger tidtabellerna. Det är helt sinnesjukt! Från Källgatan i Söderhamn avgår en buss klockan 17.04, den är i Bollnäs cirka 17.45. 17.29 går det nästa buss 100 från Källgatan mot Edsbyn. Skillnaden med den här bussen är att den ska in i Mohed och snurra runt. Detta gör att den bussresan tar ungefär 10 minuter extra, men enligt X-trafik ska det endast ta 2 minuter extra. Har ni ens åkt med bussen själva?! I alla fall gör denna lilla rundtur att man kommer till Bollnäs vid 18.17 tiden, från Bollnäs avgår då X-tåget klockan 18.14. BRA! Så Hur dumma är folk? Egentligen?

Jag tror, vågar nästan svära vid det, att det är fler än jag som känner som jag. I alla fall på den sista punkten. Dessutom skulle säkert fler åka tåg och buss om de passade ihop lite bättre. För vem fan vill kasta bort 47 minuter av sitt liv på att stå och vänta på nästa buss, för att man missade den förra med 2 minuter? Det ger en ungefär 235 minuters väntetid i veckan, vilket motsvarar knappt 4 timmar. Det ger oss knappt 16 timmar i månaden. NICE!

Men vad vet jag, för Hur är jag uppfostrad? Egentligen?

Kommentarer
Postat av: peja

sverige å svenskarna :D

2008-11-11 @ 21:12:24
URL: http://pejabratz.blogg.se/
Postat av: peja

börtdesendä, sendäbörtde-börtdepåsönda'!, de

å en gammal jävla körv!

2008-11-15 @ 01:48:37
URL: http://pejabratz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0